PietenJacq.reismee.nl

San Francisco per tandem

De inwoners van San Francisco zijn deze zondag om 9:00 nog niet wakker. De straten zijn verlaten, het enige wat beweegt zijn wat gevallen bladeren. De herfst lijkt hier al wat eerder te beginnen. Met met een weersvoorspelling van max. 20 graden leek ons een perfecte dag om een fiets te huren.

Bij Blazing Saddles hebben we een echte American Schwinn tandem gehuurd. Routekaartje erbij en op naar de Golden Gate om die over te gaan fietsen. De Gate bleek nog gehuld in een zeer dichte mist, dus besloten we om eerst het Golden Gate Park op te zoeken. Blazing Saddles had geen stijgingspercentages of hoogtemeters vermeld op het kaartje in de folder, waarschijnlijk omdat er anders geen fiets meer wordt verhuurd. De eerste klim naar Inspiration Point, was met een stijgingspercentage van zo'n 10% een voorproefje van wat ons de rest van de dag nog stond te wachten.

Het uitzicht was echter de moeite waard, en na een mooie afdaling hebben we eerst geheel in stijl bij de Velo Rouge Café een Capuccino gedronken. Om de hoek zat de buurtsuper waar ze versbereidde lunch boxes verkochten met 2 pastrami sandwiches, paste salad, partjes sinaasappel en een chocolate cookie. Deze hebben we ons goed laten smaken in het GG park, terwijl een eindje verderop een openlucht kerkdienst begon. Een eindje verder in het park werd swing-dansles gegeven en weer verderop werd een openluchtconcert à la Pinkpop gehouden (met oa Black Eyed Pees en Pearl Jam..) Golden Gate Park is dan ook zo enorm, dat deze dingen gelijktijdig kunnen plaatsvinden zonder dat ze last van elkaar hebben. De Japanse tuin in het park vergeten we weer snel, want niet erg indrukwekkend.

Na het aanzien van de meest suffe beesten van de USA (Bizons, wegen een ton en bewegen minder dan een schildpad) afgedaald naar de kust van de Pacific Ocean. Afdalen=weer klimmen, dus via Cliffhouse opgeklommen naar het golfpark. Met weer als beloning een prachtig uitzicht, dit keer op een half in de mist gehulde Golden Gate. Vervolgens de brug op, die is aan 1 kant gereserveerd voor fietsers. In de weekenden de zee-kant, doordeweeks aan de baai kant. Zeer indrukwekkend en ook zeer winderig! Prachtig te zien hoe de mist halverwege de brug erdoorheen raast.

Bij het tweede deel van de brug klaar het op, en aan het eind was het compleet helder. Lengte van de brug is overigens 2,7 km. We zijn verder gefietst naar het kunstenaars-dorp Sausalito. Weinig kunstenaars gezien daar, maar er hing wel een cote-d'azur sfeertje. Terrasje gepakt met hapje en drankje. Vanaf Sausalito heb je een mooi uitzicht op San Francisco, dat echter nog steeds onder een dik wolkendek schuilging.

De keus om met de boot terug te gaan of te fiets was snel gemaakt, want de laatste boot was al vertrokken. Dus dezelfde route weer terug, maar dit keer met de wind in de rug. We waren te laat bij inleverpunt 1 en 2, dus moesten we de tandem inleveren bij de Bike-garage. Daar werden we tegen 20:00 als helden ingehaald door een juichende Blazing Saddle-Crew (Great job guys! Did you have fun today?)

Hoogste tijd voor een bier and hamburger en de beroemde Clam Chowder (kreeftsoep) bij het Buena Vista Café. Een zeer gezellig eetcafé met uitzicht op de baai en het turning point van de Cable car.

Spec's van vandaag:

• weggetrapte kilometers : 54,9

• hoogtemeters : ontelbaar

• lekkerste koffie : Lone Mountain (in het Velo Rouge Café)

• licht aan : 6:15

• licht uit : 21:30

Jan Pieter

Heel leuk verhaal. Wie schrijft de verhaaltjes? Om en om of alleen Pieter.
Wie zat er trouwens voor op de tandem?

Ronald en Monique

Ik ben niet jaloers op die leuke heuveltjes, maar ik neem mijn petje voor jullie af! Wel handig dat we nu alle vakantieverhalen kunnen volgen, maar heb je ons thuis ook nog wat te vertellen?
Vanmiddag was het hier heelijk warm, maar de vooruitzichten zijn minder. Veel plezier samen in de States!

edwin lovers

Super dat jullie zo genieten. Zeker de moeite waard om ook een keer daar naar toe te gaan. Geniet er nog even van. Groetjes ed