PietenJacq.reismee.nl

Naar Yosemite Park

We zaten net aan onze tafel in het Mountain View restaurant in Yosemite Park, toen we het geluid van een pratende eekhoorn achter ons hoorden. Het bleek Vince, onze waiter for tonight. We hebben er weer een enerverende dag achter de rug en genieten van een overheerlijk maal.

Vanmorgen eerst weer lekker geluncht bij de Italiaan op de hoek, waar je ook wireless internet hebt. Toen was het tijd om de auto op te halen. Dit is Pieter z´n afdeling, boys and their toys. De mooiste auto is natuurlijk een Beetle cabrio in harvest moon met zwarte kap. Maar aangezien dat alleen bij ons geldt ( IN SAN FRANCISCO RIJDT IEDEREEN IN EEN BEETLE) moesten we toch iets anders bedenken. Het is een bosgroene Jeep Liberty 3.7 v6 4x4 geworden. Meteen maar even uitgetest in Lombard street. Een zeer steile en bochtige straat downtown SF. En daar stond de allermooiste auto; een Porsche.

Inmiddels zijn we al een poosje onderweg op highway 120 naar Yosemite als we zien dat deze verderop is afgesloten vanwege bosbranden. We worden omgeleid naar de highway 140, via de 49. Dit is een bergpas die beide wegen met elkaar verbindt en waar zich de Magnolia saloon bevindt. Deze wordt hier al meer dan 100 jaar uitgebaat. Je hoeft niet heel veel fantasie te hebben om je voor te stellen hoe het hier vroeger aan toe ging. Met je paard kwam je hier aan en die bond je voor de deur om hier de nacht door te brengen. Om de volgende dag weer door te gaan naar je eindbestemming.

Rond de klok van 6 komen we eindelijk aan in het park. Nadat we de sleutel van onze tent in Curry Village in ontvangst hebben genomen en belangrijker nog, alle bearinstructions te horen hebben gekregen, zijn we erg benieuwd waar ons berevel ligt om te mogen slapen. Het ziet er goed uit en na een overheerlijke maaltijd rollen we tegen half 10 moe maar voldaan onze tent in.

Castro

De Dak & Thuislozen aan de overkant hielden zich rustig deze ochtend, dus een prima start van de dag vandaag. Eerst ontbijt & koffie in North Beach, de Italiaanse wijk van SF (met zelfs een Alfa-garage!). Vervolgens richting de Pamponito gelopen. Dat is geen barbapappa-figuur, maar een duikboot uit de vorige eeuw die zijn roestige ouwe dag mag slijten in de haven van SF. Indrukwekkend dat in de krappe ruimtes van deze duikboot zo'n 50 man hebben gebivakkeerd.

Door het mechanisch speelgoed museum gelopen richting Ghirardelli, een tot shoppingmall omgebouwde fabriek. Daar hebben we een high-tea genomen bij het meest truttige restaurant van SF. Erg lekker en ook apart in vergelijking met de andere restaurants hier.

Voor $2,- kun je hier zo'n 3 uur onbeperkt reizen met het OV, en dat is altijd een belevenis. Vooral met trolleybus 19, want het volk wat hier instapt is een waar rariteitencabinet. Het eerste deel van de reis waren het vooral bejaarden, maar al gauw ging het over op ouwe chinezen, zwevers, gays en hasj-rokende meisjes met de gescheurde joggingbroek halverwege de enorme kont. Het straatbeeld van SF bestaat overigens voornamelijk uit toeristen, zwevers en holebi's. De laatste groep vormde vandaag ook het doel; we gingen naar Castro. Dat is de wijk waar in de jaren 70 een grote homo-gemeenschap ontstond. Veel gays wanen zich nog steeds in die tijd, want weelderige haren, snorren en baarden, gecombineerd met houthakkersblousjes zie je hier nog veel. Paar biertjes gedronken in cafe Harvey's op de hoek met mooi uitzicht op het langslopend volk. Daarna nog wat design- en andere op de inwoners van Castro gerichte speciaalzaken bekeken.

Tegen 6 uur zijn we neergestreken op het terras waar het happy-hour zojuist was begonnen. Het was nog steeds heerlijk weer en de Caprinha's waren in de aanbieding. Erg gezellige sfeer dus we hebben daar ook salade en gazpacho gegeten. De metro en tramlijn F (Boston, bouwjaar 1952) bracht ons weer terug naar Fisherman's Wharf.

Morgen naar Yosemite, waarschijnlijk ff geen internet daar..

Alcatraz & Moma

Langzamerhand begint onze biologische klok synchroon te tikken met de Amerikaanse. Feit is wel dat het vroeg blijft. Zo waren we vanochtend al voor dag en dauw op onze ontbijtlocatie van gisteren. Deze was nog dicht, dus overgestoken en heerlijk genoten van een real American Breakfast in jaren 50 stijl bij Johnny Rockets inclusief jukebox.

Als we even later op weg zijn naar Pier 33 om aan boord te gaan van de Alcatraz ferry begint de zon al lichtjes te schijnen. Het belooft een mooie dag te worden. De overtocht is maar een klein stukje maar lang genoeg om niet te kunnen overzwemmen. Daar waren de gedetineerden inmiddels ook wel achter, want diegene die het hebben geprobeerd kunnen het niet na vertellen. Te koud en een te sterke stroming welke maken dat je letterlijk gevangen zit in hell met uitzicht op de h(e)aven van SF. We starten met een film over het ontstaan van Alcatraz. Buiten dat het een gevangenis is, is het ook een prachtig eiland met veel flora en fauna. Daarna nemen we een guided tour, in het Nederlands!

Tegen de klok van 12 hebben we alles wel zo'n beetje gezien en nemen we de boot terug. Op weg naar het hotel komen we langs de beroemde zeeleeuwen op Pier 39. Grappig maar ik heb het snel gezien; wat een putlucht verspreiden die beesten! Pieter maakt een filmpje dat is wel leuk voor later, kun je rustig kijken zonder bedwelmd te worden. Aangekomen in het hotel besluiten we even lekker te relaxen; een boekje lezen (Jacqueline) en een beetje internetten (Pieter). En natuurlijk kijken of de Iphone hier echt goedkoper is dan bij ons. Pieter heeft namelijk verordonneerd dat ik een iPhone ga kopen. Maar daar kom ik later nog op terug :)

Onze lunchlocatie van deze dag ligt in North Beach, de Italiaanse wijk. Volgens het boekje verkopen ze hier bijzonder lekkere sandwiches. Lekker was die wel maar niet heel bijzonder. En het leermoment van deze dag is dat we het broodje wel hadden kunnen delen. We waren even vergeten dat alles hier iets groter is. Wat we ook in ons reisboek hebben gelezen is dat de musea hier elke eerste dinsdag van de maand gratis toegankelijk zijn. Dus hebben we besloten om naar het Moma te gaan. (Museum of Modern Art, zit ook in Barcelona) Alleen het gebouw is al de moeite waard. Na het Moma is het tijd om iets te gaan drinken.

Ik had zelf zo bedacht om eerst de iPhone van maar $ 99 te kopen en dan onze nieuwe aanwinst, onder het genot van een drankje boven in de Viewrestaurant van het Marriot, te gaan uitpakken. Echter liep het een klein beetje anders dan gepland. Pieter die altijd goed alles onderzoekt alvorens over te gaan op de aankoop, had de kleine lettertjes nog niet gelezen in de Applestore onder de prijs van MIJN NIEUWE IPHONE $99* ( *bij een abonnement van 2 jaar) . En het restaurant bleek ook niet open te zijn vanavond. Dan maar direct door naar Castro waar Pieter een leuk restaurant had gevonden. ( in hetzelfde boekje) Echter bij aankomst bleek het restaurant verdwenen. (Das pech, restaurant weg!) Eind goed al goed want in het voorbijgaan hadden we al een leuke kroeg gezien. Daar zijn we maar lekker aan het bier gegaan. Wel 50 verschillende bieren van de tap alleen al. Dat maakt dan wel veel weer goed. En uiteindelijk zijn we geëindigd in een Franse creperie. Einde van dag 3 in San Francisco.

PS: erg leuk al die reacties, keep them coming!

Cablecar & Chinatown

Klok nog steeds niet op tijd, dus 5:00 al wakker. Eerst maar beetje lummelen en vervolgens ontbeten op Fisherman's Wharf bij Boudin, een grote bakkerij waar je zode bakkers aan het werk kunt zien.

Vervolgens een 3-day Muni-passport gekocht voor $18,- zodat we ons per bus, tram, Bart, streetcar en -last but not least- cablecar kunnen verplaatsen. Daar beginnen we dus mee (zie filmpje volgt); vanaf Hyde via Lombard street de Russian Hill op. Lekker gehangen aan de buitenkant van de Cablecar.

Daar naar het Cablecarmuseum, dat tevens het aandrijfmechanisme van de Cablecar bevat. Geweldig om te zien dat vanuit dit punt de dikke ijzeren kabels voor de 3 lijnen worden aangedreven.

Daarna verder naar het eindpunt Powel Street, en daar een enorm winkelcentrum ingewandeld. De kelder bevatte de Food Experience; zo'n 15 verschillende eettentjes van soep tot sushi. Lekker gelunched, en daarna verder naar Union Square via een geweldige Apple store waar je niet alleen Apple's kon kopen; er werd ook een salespresentatie gegeven, er was een desk met 10 supportmedewerkers waar je met vragen terecht kon en er werd een workshop gegeven. Erg hip allemaal. Iphone 2g kost hier trouwens maar $ 99,-.

Bij het Mocone Convention center krioelde het van de IT'ers, want VMware convention was aan de gang. 's Middags kwam de verlate jetlag inzinking, dus met de Philadelphia streecar (bouwjaar 1948) terug naar het hotel voor een kleine recuperatie.

Eind van de middag weer met de cablecar naar Chinatown; je waant je daar echt in China. Wat een meuk. Elke winkel stond tot de nok toe gevuld met prul, rommel, plastic en troep. En aan de laag stof te zien was het geen verse invoer. Eettentje vinden wou niet echt lukken, dus eerst maar biertje gedronken en voor het meisje een Italiaanse spritz. Dat laatste heeft ze wel even uit moeten leggen aan de barkeeper.

's Avonds was de pijp zo leeg dat we op een of andere manier terecht kwamen bij probably the worst Mc Donalds in the USA. Daar zullen we voor de rest maar niet over uitweiden ;-).

San Francisco per tandem

De inwoners van San Francisco zijn deze zondag om 9:00 nog niet wakker. De straten zijn verlaten, het enige wat beweegt zijn wat gevallen bladeren. De herfst lijkt hier al wat eerder te beginnen. Met met een weersvoorspelling van max. 20 graden leek ons een perfecte dag om een fiets te huren.

Bij Blazing Saddles hebben we een echte American Schwinn tandem gehuurd. Routekaartje erbij en op naar de Golden Gate om die over te gaan fietsen. De Gate bleek nog gehuld in een zeer dichte mist, dus besloten we om eerst het Golden Gate Park op te zoeken. Blazing Saddles had geen stijgingspercentages of hoogtemeters vermeld op het kaartje in de folder, waarschijnlijk omdat er anders geen fiets meer wordt verhuurd. De eerste klim naar Inspiration Point, was met een stijgingspercentage van zo'n 10% een voorproefje van wat ons de rest van de dag nog stond te wachten.

Het uitzicht was echter de moeite waard, en na een mooie afdaling hebben we eerst geheel in stijl bij de Velo Rouge Café een Capuccino gedronken. Om de hoek zat de buurtsuper waar ze versbereidde lunch boxes verkochten met 2 pastrami sandwiches, paste salad, partjes sinaasappel en een chocolate cookie. Deze hebben we ons goed laten smaken in het GG park, terwijl een eindje verderop een openlucht kerkdienst begon. Een eindje verder in het park werd swing-dansles gegeven en weer verderop werd een openluchtconcert à la Pinkpop gehouden (met oa Black Eyed Pees en Pearl Jam..) Golden Gate Park is dan ook zo enorm, dat deze dingen gelijktijdig kunnen plaatsvinden zonder dat ze last van elkaar hebben. De Japanse tuin in het park vergeten we weer snel, want niet erg indrukwekkend.

Na het aanzien van de meest suffe beesten van de USA (Bizons, wegen een ton en bewegen minder dan een schildpad) afgedaald naar de kust van de Pacific Ocean. Afdalen=weer klimmen, dus via Cliffhouse opgeklommen naar het golfpark. Met weer als beloning een prachtig uitzicht, dit keer op een half in de mist gehulde Golden Gate. Vervolgens de brug op, die is aan 1 kant gereserveerd voor fietsers. In de weekenden de zee-kant, doordeweeks aan de baai kant. Zeer indrukwekkend en ook zeer winderig! Prachtig te zien hoe de mist halverwege de brug erdoorheen raast.

Bij het tweede deel van de brug klaar het op, en aan het eind was het compleet helder. Lengte van de brug is overigens 2,7 km. We zijn verder gefietst naar het kunstenaars-dorp Sausalito. Weinig kunstenaars gezien daar, maar er hing wel een cote-d'azur sfeertje. Terrasje gepakt met hapje en drankje. Vanaf Sausalito heb je een mooi uitzicht op San Francisco, dat echter nog steeds onder een dik wolkendek schuilging.

De keus om met de boot terug te gaan of te fiets was snel gemaakt, want de laatste boot was al vertrokken. Dus dezelfde route weer terug, maar dit keer met de wind in de rug. We waren te laat bij inleverpunt 1 en 2, dus moesten we de tandem inleveren bij de Bike-garage. Daar werden we tegen 20:00 als helden ingehaald door een juichende Blazing Saddle-Crew (Great job guys! Did you have fun today?)

Hoogste tijd voor een bier and hamburger en de beroemde Clam Chowder (kreeftsoep) bij het Buena Vista Café. Een zeer gezellig eetcafé met uitzicht op de baai en het turning point van de Cable car.

Spec's van vandaag:

• weggetrapte kilometers : 54,9

• hoogtemeters : ontelbaar

• lekkerste koffie : Lone Mountain (in het Velo Rouge Café)

• licht aan : 6:15

• licht uit : 21:30

Reis + hotel San Francisco

Gisteravond op tijd naar bed en na een kleine evacuatie van Pieter een heerlijke nachtrust gehad. Ik werd al voor de wekker wakker ( die stond op 6.00 u.) en dat was op zich wel fijn. Lekker even rustig op gang komen. Eenmaal gewassen en aangekleed kwam ik Pieter op de gang tegen :) Die was inmiddels ook wakker. Half 7 zaten we in de auto op weg naar Schiphol. Het laatste stuk met de trein, nadat de auto op een geheime locatie was achtergelaten. Door de douane en daarna nog wat geshopt aan reukwatertjes en leesvoer.

Nu zitten we in het vliegtuig, een KLM Boeing 747-400. Twee mooie plekken achterin bij het raam. Bij het boeken van de tickets had ik als voorkeur voor het eten opgegeven Aziatisch-vegetarisch. Heerlijk! Pieter had ook Aziatisch maar dan van de Conserven Im- en Export (Conimex brengt de Oosterse Keuken tegenwoordig blijkbaar ook boven Groenland). En nu nog geduldig 6 uur in het vliegtuig zoetjes doorbrengen. Dat lukt goed want we worden aan het werk gezet met het invullen van allerlei formulieren zodat we straks hopelijk Gods own country in mogen.

De formaliteiten bij de douane zijn mij 100% meegevallen. Vooraf horrorverhalen van onbeleefde ambtenaren, maar daarvan hebben we niets gemerkt. Wel zijn we mooi op de foto gezet en heb ik net zo'n mooi handafdrukje moeten maken als destijds op de kleuterschool. Koffers gepakt de shuttlebus besteld voor transfer naar het hotel. Een kleine 2 uur later konden we op ons bed neerploffen.

Omdat we natuurlijk met een tijdsverschil zitten van 9 uur is het niet erg raadzaam om te gaan slapen. Beter is het een duik te nemen in ons zwembad, zo gezegd zo gedaan. Heerlijk! Dit is het ultieme vakantiegevoel: Dobberen in het zwembad met ruisende palmbomen. Een beter begin van de vakantie is er niet! Maar zwemmen maakt hongerig en al gauw besluiten we dat het weer tijd is voor de innerlijke mens. Bij Fishermans Wharf bestellen we spaghetti with meatballs met het plaatselijk gebouwen gerstenat Big Daddy erbij. Enorme porties natuurlijk, de vraag van de serveerster 'are you still working on it' beantwoorden we dus maar met een 'you can take it away'' .

Het is zaterdagavond en een hoop vertier op straat. Jaren 50 auto's zoals een Studebacker en Chevrolet Impala sieren het straatbeeld. Om 20.00 uur besluiten we dat het genoeg is geweest en kruipen we erin, om om 3 uur 's nachts wakker gemaakt te worden door de plaatselijke Hells Angels. Deze hebben het pleintje onder ons hotelraam uitgekozen om hun motoren te showen. Van slapen komt dus voorlopig niets meer.

Vanochtend(dag )wel lekker uitgeslapen wakker geworden, om 8:30 zaten we al bij de Starbucks aan de koffie (en internet).

Voorlopig tourschema

Hét tourschema*

* Maar niets is zeker, zelfs dat niet.

Klik hier voor de routekaart

zaterdag 29 aug.Amsterdam->San Francisco

zaterdag 19 sep. -> Amsterdam

Wheels in de USA

Keuzes...

Na een eerste autoloze periode van 5 dagen in San Francisco moeten er wheelsgehuurd worden voor de trip. Al met al zullen we er zo'n 3.000 km mee afleggen.Dat moet natuurlijk een Amerikaan worden met minimaal 6 cilinders. De keuze gaat nog tussen deze twee:

Een Dodge Charger

+ Comfortabel
+ Stoerrr
+ Afstammeling van de wereldberoemde General Lee, bekend van de Dukes of Hazzard!

of

een Jeep Liberty

+ nog stoerder

Cool

+ spannende off-road avontuurtjes mogelijk
- ietsje minder comfortabel

Prijs maakt vrijwel niets uit, dus daar zijn geen minpunten uit te delen..